ÚVODNÍ STRANA: / JAK SE STÁT FRANŠÍZANTEM / PŘÍBĚHY FRANŠÍZANTŮ / Novinky z BROKER POINTů
Prestižní časopis Forbes nabízí rozhovor s Radimem Štantejským, manažerem projektu Broker Point Premium. Radim například vysvětluje, proč po covidové pandemii prudce stoupá zájem Čechů o poradenské služby v oblasti financí a realit. Čtenáři se samozřejmě také dozvědí, jak fungují pobočky Broker Point Premium a v čem jsou na trhu tak unikátní.
Nejdřív nejistota, pak tvrdý dopad pandemie a v poslední době hlavně obavy z rychle rostoucí inflace způsobily, že Češi berou finanční poradenství útokem. „Uvědomili si, že musí být lépe připraveni na krizové situace. Řada z nich teď řeší, jak restartovat podnikání anebo jak zhodnotit a hlavně ochránit svoje peníze," říká Radim Štantejský, obchodní ředitel poradenské společnosti Broker Consulting, která propojuje finanční a realitní služby.
Nedávná party hnaná zdánlivě neohroženou ekonomikou skončila, covid lidi pochopitelně vyděsil. „Největší uvědomění vždycky přichází po krizi. Lidé pochopili, že je fajn mít někoho, kdo jim poradí, ukáže jim cestu a nastaví plán tak, aby peníze pracovaly pro ně, ne proti nim," vysvětluje Radim Štantejský. Firma Broker Consulting ohlásila za první letošní pololetí o 45 % vyšší obrat než za stejné období vloni. Za prvních šest měsíců si tak připsala 843 milionů korun.
O radu se u finančních konzultantů hlásí běžní klienti, ale i lidé z nejvyšších příjmových pater, byznysmeni, majitelé firem nebo top manažeři velkých korporátů. Jedna část musí řešit potíže, protože covid tvrdě pochroumal jejich podnikání nebo vážně ohrozil jejich práci. Druhá, ta šťastnější, se svezla na vlně - pandemie jí přihrála nové příležitosti nebo alespoň zajímavé úspory na účtech, ze kterých dlouho neměli kde a za co utrácet.
„Setkáváme se s mnoha příběhy lidí, kteří nemohli pracovat a kterým se zhroutil byznys. Museli podnikání zavřít nebo ho teď dostávají z červených čísel a my jim pomáháme restart financovat, umíme jim vyřídit financování v řádech desítek i stovek milionů korun. Lidem, kterým se podařilo během pandemie vyrůst, zase radíme, jak ten růst do budoucna ještě víc podpořit," říká Štantejský.
Obě skupiny by podle něj měly být připraveny na to, že se kritická situace může zopakovat. „Vytvořit si finanční rezervu, která umožní minimálně půl roku fungovat ve chvíli, kdy vypadne příjem. A na každou dlouhodobě uloženou korunu se podívat, jestli je chráněná proti inflaci. Běžné a spořicí účty to dnes rozhodně nezaručí, na nich peníze vzhledem k současným úrokům prodělávají každou vteřinou," upozorňuje obchodní ředitel Broker Consulting.
Realitní byznys skokově roste
Firma těží z toho, že její služby nejsou vázané na konkrétní banky a další finanční instituce, portfolio produktů tak není ničím omezené. Navíc oproti konkurenci nabízí na jednom místě finanční, bankovní i realitní služby. „Sázíme na dlouhodobý vztah s klientem a věříme, že klienti velmi ocení, že nemusí chodit jinam a mají k dispozici jednoho profesionála s týmem asistentů, kteří mu vyřeší finance, pojištění, investice, bankovní produkty a k tomu mu zařídí i případný prodej nebo nákup nemovitosti," popisuje Radim Štantejský, který je zároveň projektovým manažerem franšízového konceptu Broker Point Premium.
Na Broker Point Premiumech se dá dobře ilustrovat nárůst finančně poradenských služeb a také cesta, jak Češi nejčastěji jistí svoje peníze. Broker Consulting spustil franšízový koncept v závěru roku 2015, postupně rozšiřuje pobočky ve velkých i menších městech a v současnosti se blíží počtu 50 míst. Během prvních šesti letošních měsíců zprostředkovali konzultanti klientům úvěry ve výši 13,1 miliardy korun, ve srovnání se stejným obdobím roku 2020 tak objem úvěrů vzrostl o 93 %, hypoteční úvěry rostly dokonce o 97 % a půlroční objem firemních úvěrů se meziročně zvýšil téměř dvojnásobně.
Skokový nárůst realitních transakcí Štantejský připisuje rekordně nízkým úrokovým sazbám, které stále boostují celý trh. A také typické vlastnosti Čechů, kteří chtějí svoje bydlení za každou cenu vlastnit a i investiční nemovitosti berou jako ideální příležitost, jak chránit volné peníze. Broker Consulting těží z úspěšně nastartované spolupráce s developery. Jejich reality nabízí vlastním klientům a je to win-win byznys - klienti, kteří mají zájem o nemovitost, mají od Broker Consulting kompletně vyřešené financování a developeři se mohou soustředit na stavění místo toho, aby si sami hledali dobře zajištěné kupce.
Finanční plán bez veletočů
Realitní obchody tak dál rostou, ale konzultanti zároveň varují před sázkou na jednu kartu. „Jsme v tomto ohledu velmi konzervativní firma, primárně chráníme lidem peníze před inflací. Zásadní je portfolio dostatečně diverzifikovat a držet se cílů, které si klienti nastaví. Naše hlavní služba není hypotéka, nejsou to reality a není to ani pojištění. Naší hlavní službou je finanční plán, pomocí něhož si klient uvědomí své finanční cíle, které si chce splnit," vysvětluje Štantejský.
Pro řešení finančních cílů doporučuje Broker Consulting investování do otevřených podílových fondů, pořízení nemovitostí pro vlastní bydlení či na pronájem nebo standardní finanční produkty. „Pokud někdo chce nakupovat kryptoměny, drahé kovy nebo toxické dluhopisy, tak rozhodně ne s námi. V případě, že někdo trvá na tom, že chce hrát ruskou ruletu, rozhodně nedoporučuji dávat více než 5 % svého majetku. Zdůrazňuji, že to nebude u nás, protože my s penězi našich klientů nespekulujeme,“ říká Radim Štantejský. „Nejcennější, co máme, je reputace a nesmíme ji ztratit tím, že bychom se pouštěli do nějakých nestandardních operací. Jsme na trhu přes 20 let a chceme na něm být po další generace," doplňuje.
Franšíza s desetimilionovým obratem
Budoucnost Broker Consulting staví právě na Broker Point Premium. Ty fungovaly i během covidového lockdownu a přestože konzultanti potřebují ke své práci osobní a pravidelný kontakt s klienty, rychle se naučili poskytovat svoje služby i online. Firma dlouhodobě investuje do digitalizace procesů a vývoje inovací, které konzultantům usnadňují práci. Moderní technologie tak patří ke standardnímu vybavení každé pobočky. „Během covidu jsme byli po celou dobu každý den v práci. Nesmělo se stát, že bychom vypnuli, naopak jsme chtěli ukázat, že tady pro klienty budeme za každých okolností," podotýká Štantejský.
Broker Point Premium jsou jako klasická franšíza stavěné na podnikatelském principu - franšízant si staví vlastní tým, mateřská společnost dodává zázemí, know-how i technologie. Na jednom Broker Point Premium pak Broker Consulting při dodržení doporučených postupů nabízí průměrný roční obrat kolem 10 milionů. Bez ohledu na to, jestli jde o pobočku v Praze, Karlových Varech nebo Frýdku-Místku. „Umíme dát franšízantům přesný návod na to, jak být úspěšný a jak si vybudovat velmi solidní dlouhodobé podnikání," tvrdí Radim Štantejský. A zájem franšízantů roste, obzvláště v těžších časech, kdy řada z nich vyměnila finanční byznys se silným partnerem v zádech za svoje dosavadní a covidem ohrožené podnikání například v gastru nebo cestovním ruchu. Výjimkou nejsou ani lidé z korporátu, případně velkých finančních institucí, kteří pro svou takzvanou druhou kariéru volí právě koncept Broker Point Premium. Chtějí efektivněji využít své znalosti a dovednosti ve svůj prospěch a monetizovat je mnohem lépe než v klasickém zaměstnání bez ohledu na to, na jak vysoké pozici jsou. „Dokážeme naše franšízanty podpořit i ve složitých dobách a oni nám to teď vracejí intenzivní prací a mimořádnými růsty," dodává Štantejský.
Článek vyšel v časopisu FORBES 9. září 2021