ÚVODNÍ STRANA: / JAK SE STÁT FRANŠÍZANTEM / PŘÍBĚHY FRANŠÍZANTŮ / Přečtěte si příběhy franšízantů
Franšízing může podnikatele uchránit před řadou rizik, i proto je v Česku stále populárnější, působí zde už téměř 300 různých konceptů. Některé úspěšné projekty se dokonce prosadily i v zahraničí. Potvrdili to experti v rámci Mikroskopu, kulatého diskusního stolu pořádaného deníkem E15.
Autor: Karel Pučelík, E15
Franšízing je specifickou formou podnikání, majitel pobočky totiž využívá již fungujícího konceptu. To přináší určité výhody, ale i povinnosti. „Franšízant musí respektovat určitá pravidla, která jsou jednotná a daná,“ vysvětluje Lenka Nováková, konzultantka serveru Franchising.cz. „Hlavní obavou franšízora je poškození nebo zkopírování značky,“ dodává.
To ovšem neznamená, že franšízanti jen přejímají vyzkoušené nápady a nemusí být kreativní. „Určitá míra kreativity při práci s klientem je nezbytná nebo minimálně povolená, nesmí ale překračovat mantinely. Jak si ten zápas ale nakonec uhrajete, je jen a jen na vás,“ říká Jan Mach, který vlastní prosperující pobočku OK Point v Benešově.
„Je lepší, když franšízant kreativní je,“ souhlasí Jan Gonda, prezident České asociace franšízingu a Master franšízant pro koncept Naturhouse, který v současné době má zavedené pobočky v České republice i na Slovensku a zároveň expanduje do Rakouska.
Franšízing je často novou příležitostí pro lidi, kteří chtějí restart kariéry a změnit obor nebo pracovní prostředí. „Dlouhou dobu jsem pracoval v korporaci v bankovnictví. Řekl jsem si, že je čas na změnu, nechtěl jsem zůstat v korporaci až do penze. Být zcela samostatným podnikatelem a začínat na zelené louce jsem ale také neměl úplně v plánu, “ popisuje své motivace k otevření franšízy bývalý risk manažer Mach.
„Pro již zkušené pracovníky může být franšízing prostředím, kde lze nabyté zkušenosti zúročit,“ uvádí Gonda. Rozhodně ale není určen jen pro experty. „Franšízing může ale být i první příležitostí. Je to dáno tím, že se vždy jedná o zavedený koncept. Pokud budete dodržovat pravidla, je možnost omylu minimalizována,“ ubezpečuje Gonda.
Ani v českém prostředí není výjimkou, že se franšízantkou stane žena po návratu z mateřské dovolené. „Velkým trendem je, že se ženy po mateřské nevrací do korporace, ale hledají možnosti, jak podnikat,“ popisuje Nováková. Právě franšízing může být vhodnou příležitostí, a to nejen díky nižšímu riziku a většímu zázemí, ale i možnosti sladit pracovní dobu s rodinným životem. Jan Mach dodává: „I já mám řadu kolegyň, které mají vlastní franšízu. Naše nejúspěšnější franšízantka má hned tři pobočky.“
Zájemci o rozjezd vlastní franšízy by se měli na takový krok dobře připravit. Je zásadní přemýšlet v dlouhodobém horizontu. „Praxe navíc ukazuje, že je víc než vhodné najmout si poradce. Franšízu přece neděláte na jeden, dva či tři roky,“ upozorňuje Nováková.
Češi mají o takové podnikání stále větší zájem. Počet tuzemských franšízantů i úspěšných konceptů roste. „Před čtyřmi lety začal na našem trhu převládat počet českých konceptů nad zahraničními, jejich poměr je zhruba dvě třetiny ku jedné,“ potvrzuje Gonda.
Článek byl publikován 30. května 2019 v deníku E15 a na portále e15.cz.
CELOU DISKUSI, KTERÉ SE ZÚČASTNIL I JAN MACH, FRANŠÍZANT OK Pointu V BENEŠOVĚ, MŮŽETE ZHLÉDNOUT ZDE.