ÚVODNÍ STRANA: / JAK SE STÁT FRANŠÍZANTEM / PŘÍBĚHY FRANŠÍZANTŮ / Přečtěte si příběhy franšízantů
Kateřina Vylášková Štoudková je úspěšnou franšízantkou pobočky OK Point v Blansku. Společně se svým týmem pomáhá klientům s finančními, bankovními a realitními službami. Na jaře je zasáhla první vlna koronakrize a nyní se ocitli uprostřed té druhé. Jak jsou na ni připraveni?
Na jaře jsme se doslova ze dne na den ocitli v situaci, se kterou nikdo z nás neměl zkušenosti, jak jste tehdy na OK Pointu fungovali?
Fungovali jsme výborně. Po počátečním šoku, jsme se obratem vrátili k rozpracovaným obchodům. Díky rychlé reakci franšízora Broker Consulting a zázemí, které nám poskytl, jsme přešli na schůzky on-line. Část smluv se dala podepisovat dálkově. Posílali jsme tak klientům smlouvy mailem, nebo poštou se zpětnými obálkami. Dle jejich preferovaného způsobu. Část spolupracovníků zůstala s malými dětmi doma na homeoffice, část dále jezdila do kanceláře. Pro některé klienty byla stále nejdůležitější osobní schůzka, ale místo podávání rukou jsme přešli na uvítání s dezinfekcí a za dodržení přísnějších hygienických podmínek absolvovali i standardní schůzky, stejně jako prohlídky nemovitostí. A v neposlední řadě jsme se také pustili do postupného obvolávání klientů, abychom věděli, jaký na ně má současná situace dopad.
Co tedy klienti s vámi nejčastěji řešili?
Jednak to byly jejich obavy, co bude, jaký dopad bude mít epidemie a lockdown na ekonomiku. Jestli se všechno zase nezdraží… Procházeli jsme spolu i smlouvy životního pojištění s úkolem zjistit, co vše jim smlouva pokrývá. Dotaz byly i na investice či nákupy nemovitostí. Část klientů totiž v současné situaci vidí obrovskou příležitost.
A jaké konkrétní dopady měla jarní situace na vaše klienty?
Situace na moje klienty nijak zásadní dopad neměla. Snažíme se pomocí FP vytvářet rezervy, které slouží přesně pro tyto případy, jen jsme si všichni vyzkoušeli, že změna z blahobytu může nastat lusknutím prstů. Někteří klienti bohužel pod vlivem strachu odsunuli svá rozhodnutí koupit si investiční nemovitost, což mě velmi mrzí. Od jara opět stouply jejich ceny.
Vraťme se ale k fungování na pobočce OK Point, jak jste měli otevřeno?
Denně a velmi dlouho. Standardně jsem k dispozici od 8. hodiny ranní, ale vzhledem k on-line schůzkám se jednání řešila často až do 22. hodiny. Můj tým pracoval s velkým nasazením. Vše se točilo hodně kolem servisu pro naše klienty a tím, že ve finančních institucích i na státních úřadech byla velká omezení, která nám ztěžovala komunikaci a protahovala různé lhůty k vyřizování.
Jak jste připraveni na druhou vlnu, liší se situace nějak od té první?
Nijak zvláště, jen jsme moudřejší. Máme připravené opět scénáře s homeoffice a schůzkami on-line a prohlídkami nemovitostí virtuálně. Víme, že to funguje. Technologie od jara učinily obrovský pokrok a spousta věcí lze dnes podepsat dálkově pomocí sms, či je možné potvrdit sjednání smlouvy jejím zaplacením. Velmi nám to zjednodušilo práci. A upřímně, těším se i na nové spolupracovníky, někteří lidé vnímají současnou situaci jako čas na změnu.
Jak očekáváte, že na klienty dopadne konec vládních úlev, řešili jste s nimi tyto situace? (Přerušení splátek atd.)
Na naše klienty nijak. Díky finančnímu plánu nemáme jediného klienta, který by tohoto využil. Je to jednoduché, když s lidmi přemýšlíte do budoucna a chcete budovat jejich majetek za pomoci hypotéčních úvěrů, tak ukázat při prvním problému bance slabost a žádat o odklad splátek, není moc dobrá vizitka vaší práce. Naštěstí všichni klienti, kteří se o zmíněný program zajímali, nám volali, aby s námi dané možnosti konzultovali. A vždy jsme zjistili, že nic z toho nepotřebují.
I přes krizové období panuje na trhu zvýšený zájem o hypotéky, vnímáte to i u vašich klientů?
Ano, díky počtu nemovitostí, které prodáváme. Řešíme i refinancování, sazby jsou velmi zajímavé a nemá cenu spekulovat, zda budou ještě nižší. Vše má vždy dvě strany mince. Sazby můžou být možná ještě nižší, ale vzhledem současnému ekonomickému vývoji se bude rapidně zužovat okruh lidí, kteří hypotéční úvěr dostanou. Už dnes zažíváme u spousty klientů průtahy ze strany bank, nejen proto, že mají hodně práce, ale i proto, že si žádají další a další dokumenty, aby klienti prokázali, že opravdu budou schopni splácet.
Zmínila jste zhoršující se ekonomickou situaci, která souvisí i se zvyšující se podílem nezaměstnaných. Pociťujete zvýšený počet zájemců o práci?
Zájemci se hlásí tak nějak stále, ale s různými představami o naší práci. Nové lidi k nám do týmu si důsledně vybírám. Na tým, který dnes mám, se totiž mohu 100% spolehnout, což mi ukázala i letošní situace. Drželi jsme při sobě a mělo to nejen pozitivní ohlasy mezi klienty, ale přese všechny nesnáze se nám podařilo růst a už teď víme, že letošní rok bude výsledkově lepší než ten loňský. Máme z naší práce prostě radost!
Rozhovor vyšel v Profi Poradenství a finance 11/2020.