ÚVODNÍ STRANA: / JAK SE STÁT FRANŠÍZANTEM / PŘÍBĚHY FRANŠÍZANTŮ / Novinky z BROKER POINTů
Zajímavou nabídku propojení bankovních, finančních a realitních služeb nabízí společnost Broker Consulting v rámci franšízového projektu OK Point. „Unikátní je na českém trhu právě propojení těchto služeb, které poskytujeme klientům,“ říká v rozhovoru pro E15 Radim Štantejský, obchodní ředitel Broker Consulting a manažer projektu OK Point.
Autor: Viliam Buchert, spolupracovník redakce E15
Jaké jsou cíle a záměry vašeho projektu OK Point?
Zanedlouho uběhnou tři a půl roku od otevření první franšízy. Aktuálně disponujeme 44 obchodními místy a několik dalších je ve výstavbě. Základem je spojení bankovních, finančních a realitních služeb právě na franšízovém principu.
Pokud vím, jedná se o český koncept. Je to tak?
Podobné franšízy samozřejmě existují i na Západ od nás, ale projekt OK Point je skutečně český a jedinečný ve smyslu přímé konkurence typicky bankovním pobočkám.
Jaký je zájem o franšízu tohoto neobvyklého typu?
Zájem kandidátů je ale velký. Měli jsme jich zatím přes 500. Stavíme OK Pointy na vysoce frekventovaných místech v lokalitách s větším počtem obyvatel, tedy potenciálních klientů. A tam není úplně jednoduché sehnat vhodný prostor.
Jak se to dá přesně definovat? Je to banka a není to banka, je to finanční ústav a není to finanční ústav…
Nemůžeme diskutovat o klasické bankovní pobočce, nedisponujeme bankovní licencí. OK Point je obchodní místo, které provozuje podnikatel a my mu jako franšízor poskytujeme veškeré zázemí a systém práce. Jsme jedním z nejvýznamnějších finančních zprostředkovatelů pro banky, pojišťovny, investiční společnosti a další instituce, které produkty vytvářejí. Také poskytujeme realitní služby. Oproti standardní bankovní pobočce nabízíme nezávislý koncept, není to jenom o jednom produktu jedné banky, u které nemáte na výběr. Odrážíme se od skutečných potřeb klienta. Třeba u hypoték existují různé varianty od různých bank, my vybereme pro každého klienta napříč trhem to, co mu nejlépe sedí a vyhovuje, a to ve všech oblastech které řeší. Zároveň s ním chceme držet dlouhodobý vztah a poskytovat mu ten nejlepší servis. Jsem přesvědčen, že právě v tomto jsme výrazněji nad standardní, jednobarevnou bankovní pobočkou.
Co na to říkají klasické banky?
Dlouhodobě v produktech, jako jsou například hypoteční úvěry nebo rizikové životní pojištění, hrají v rámci distribuce výrazně významnější roli na našem trhu nezávislí zprostředkovatelé oproti přímým sítím bank či pojišťoven, Finanční instituce se začínají stávat spíše „továrnami“ na výrobu finančních produktů a my je distribuujeme směrem ke klientovi a poskytujeme mu následný servis.
Dobře, ale čím klienta přesvědčíte, aby šel k vám, a ne někam jinam?
Naše služba není o prodeji jednoho produktu, ale o komplexním finančním plánu, pomocí kterého si klient plní své cíle - nové bydlení, finance na vzdělání svých dětí, rentu na stáří a podobně. Pracujeme s detailními informacemi o klientovi, o jeho příjmech, závazcích atd. Zpracujeme mu komplexní řešení, které pak prostřednictvím navržených finančních produktů realizuje. Klíčová je intenzivní komunikace s klientem a následný servis.
Tak se ve starých dobách chovaly banky, že nedaly půjčku každému, protože dopředu tušily, že jí například nebude schopen splácet. Je to podobný přístup?
Banky tím chránily hlavně samy sebe. My potřebujeme finančně zdravého klienta. Pro nás není klient nějakým číslem z pořadače tak, jak ses tím v některých institucích stále ještě setkáváme. My respektujeme individualitu. Na druhou stranu nemohu tvrdit, že naším klientem bude automaticky každý.
Kolik má dnes Broker Consulting celkem klientů?
Je to historicky kolem 650 000 klientů.
Když máte v rámci projektu OK Point i reality, jak to funguje?
Reality tvoří zhruba 23 procent obchodů na OK Pointu. Je to zásadní oblast, kterou v rámci OK Pointů řešíme. Nechtěli jsme, aby ve chvíli, kdy klientovi poskytneme naše služby v oblasti bankovních a finančních produktů, opouštěl naši pobočku a musel řešit realitní služby jinde – v rámci OK Pointu máme špičkové realitní specialisty, kteří klientovi připraví řešení na míru a maximálně využijí propojení s dalšími službami, které OK Point nabízí.
Vaše pobočky jsou franšízy. Kdo může takovou práci vykonávat?
Zájemce musí mít minimálně středoškolské vzdělání, požadujeme bezúhonnost a hledáme lidi s určitým morálním kreditem. Dále existují nějaké zákonné požadavky, které definuje česká legislativa, protože franšízant působí v oblasti pojišťovnictví, v oblasti poskytování spotřebitelských a hypotečních úvěrů, sjednává investiční produkty. Regulátor trhu, Česká národní banka, jednoznačně definuje, jaké předpoklady musí mít.
Musí mít ekonomické vzdělání?
Nemusí, ale musí získat zákonné certifikace, aby mohl tu práci vykonávat, jak jsem zmínil výše. My ho naučíme věci z oblasti financí, naučíme ho v rámci vzdělávacího programu náš systém práce. Než se ale stane franšízantem, musí u nás absolvovat několikastupňové výběrové řízení. Samotný OK Point mu pak postavíme na klíč za čtyři až šest měsíců od úspěšného výběrového řízení.
Je to tedy šance začít podnikat v zajímavém oboru, i když předtím, jsem to nedělal?
Ano. Obecně se říká, že franšízing není pro kreativní lidi. Jakýkoli franšízový koncept je založený na přesném popisu, jak má pobočka vypadat a jaké nabízíte služby. Předem víte, za jakých podmínek bude franšíza fungovat. Existuje určitý segment lidí, kteří chtějí podnikat a současně už chtějí mít vyšlapanou cestu někým jiným. Chtějí mít možnost být rychle v zisku. Třeba proto, že živí rodinu.
Přesto, jak moc se může franšízant od daných podmínek odchýlit?
Jsou nastaveny přesně dané parametry a standardy, které musí franšízant dodržovat. Na druhou stranu náš model není McDonald´s. Zásadní pro nás je, aby franšízant spolu se svými zaměstnanci poskytovali klientům služby na té nejvyšší úrovni, při absolutním dodržování legislativních pravidel a etických principů. Ze zkušenosti víme, že za těchto předpokladů může dosáhnout franšízant špičkových výsledků a naplnit tak svůj podnikatelský záměr.
Když je všechno v podstatě nastavené, každý v tom uspěje?
Nikoli. Každý neuspěje, ale důvody mohou být velmi různé. Tak je to v každém franšízovém projektu na světě, vlastně i v podnikání jako takovém. Většina našich lidí ale uspěla, někteří i předčili naše očekávání. Máme i pár případů, kdy franšízant skončil a nahradil ho jiný – obecně platí, že klíčem k úspěchu je právě osobnost franšízanta. Na tom stojí celkový úspěch našeho konceptu.
Kolik chcete mít celkem v České republice OK Pointů?
Cílový stav je 70 obchodních míst. To by mělo být zhruba do dvou let. Nechceme mít pobočku na každém rohu, protože by to franšízantovi nedávalo ekonomický smysl. Existují lokality, kde to jde, ale také ty, kde se to nedá předpokládat. Hledáme lokality ve spádových oblastech s minimálně 30 tisíci obyvateli. A Praha je pak i v tomto stát ve státě, tady je prostor zhruba pro 20 obchodních míst. Teď jich v Praze máme otevřeno 11.
Takže bohatší větší města?
Ne úplně, ale pravdou je, že se soustředíme na lokality s velkou frekvencí obyvatel, centra větších měst, nechceme jít do okrajových částí.
Kolik potřebuje franšízant na založení pobočky peněz a kolik by měl mít k provozu lidí?
Průměrný náklad na založení pobočky je 1 až 1,5 milionu korun. Část umíme financovat prostřednictvím nízkoúročeného úvěru, který franšízantovi poskytneme. Záleží ale na lokalitě a prostoru. Pak jsou provozní náklady na zaměstnance, nájem, služby. To je zhruba 100 až 120 tisíc korun měsíčně.
A kolik lidí musí Váš partner zaměstnat?
Minimálně dva zaměstnance, tedy na pobočce je samotný franšízant a dva další lidi. Ve skutečnosti je ale na našich pobočkách vždy více lidí, máme obchodní místa i o osmi zaměstnancích.
Všude slyšíme, že nejsou lidi. Na podobnou práci je seženete?
Máte pravdu, i v tomto oboru je lidí nedostatek. Podporujeme ale všechny centrálně, provádíme vzdělávání zaměstnanců, licenční školení. Máme zavedenou marketingovou či právní podporu. Zabezpečujeme kompletní infrastrukturu. Naše franšízanty podporujeme ve vyhledávání a náboru nových zaměstnanců. Mimochodem jsme vhodnou alternativou pro zaměstnance standardních bankovních poboček.
Čeho se vyvarovat, když si chce někdo založit takovou franšízu?
Základem je výběr samotného franšízanta. My nechceme typické investory – někoho, kdo bere tuto příležitost pouze jako zhodnocení svých finančních prostředků, to nefunguje. Nás nezajímá člověk, který si „koupí“ OK Point, zaměstná lidi a občas se tam ukáže. Potřebujeme lidi, kteří chtějí uspět a vidí v OK Pointu podnikatelskou příležitost. Nemůže to být trenažér, na kterém se někdo učí podnikat. Hledáme lidi, kteří budou mít skutečně aktivní zájem o stále rostoucí prosperitu svého obchodního místa, kteří jsou nadšení a kteří chtějí franšízovým podnikáním poctivě vydělat peníze. Chtějí najít dlouhodobé uplatnění, které jim bude dávat smysl. Jsme volbou jak pro stávající podnikatele, tak pro zaměstnance velkých korporací, kteří se chtějí postavit na vlastní nohy a nastartovat druhou kariéru. Mezi našimi franšízanty je mnoho bývalých manažerů nadnárodních firem včetně finančních institucí.
Je v Česku dost takových lidí?
Nepochybuji o tom, že ano, jak jsem zmínil, často se jedná o korporace, kde zkušení zaměstnanci chtějí v určitém momentu změnu – hledají vlastní seberealizaci. Podnikání, které není náročné na vstupní kapitál, ovšem odměna pro ně může být mnohonásobně vyšší než ta, kterou dostávali za svoji dosavadní práci.
Jak vlastně hodnotíte podnikatelské prostředí u nás? Je moc komplikované, či nikoli?
Každý se na to dívá jinou optikou. Když se podívám na to, v jaké zemi žijeme, jaké možnosti máme, a že poctivým podnikáním a intenzivní prací si člověk může zajistit zajímavý příjem, myslím, že není na co si stěžovat. Bavme se o tom, co se dá zlepšit, ale to prostředí je na velmi slušné úrovni.
Uvažovali jste o expanzi do zahraničí?
Není to zatím na pořadu dne. Záměrem je udržovat české OK Pointy na vysoké a stabilní výkonnosti, dále rozvíjet náš koncept, vnášet do něj nové prvky, které ocení naší franšízanti, potažmo koncový klient.
Čekají vás nějaké další změny?
Pracujeme v rychle se měnícím prostředí – ovlivňuje nás regulace, stejně jako stále rostoucí požadavky našich klientů, resp. konkurenční prostředí – není možné se zastavit.
V souvislosti s digitalizací, automatizací a robotizací se ve vašem sektoru hovoří o tom, že mnoho lidí přijde o práci. Jak se na to díváte?
Většinu svého pracovního života jsem pracoval v bankách a finančních institucích. Už před šesti-sedmi lety se zaváděly projekty, které měly reagovat na předpoklad, že například hypotéky se budou masivněji nabízet on-line. Opak je pravdou. Na internetu si koupíte ty nejjednodušší produkty, které to svou podstatou a náročností procesu umožní a klient s nimi nechce ztrácet příliš času, například cestovní pojištění nebo povinné ručení na auto. Ovšem ty nejzásadněji rozhodnutí, jako je například pořízení vlastního bydlení, je stále o osobním jednání, o emocích, které obchod provázejí a kde klient potřebuje mít skutečného odborníka, se kterým vše zkonzultuje. Tyto obchody proces robotizace, alespoň v následujících letech, určitě nenahradí. Osobně si myslím, že většina našeho byznysu se nepřesune do online světa, a proto se podle mě vize o masivní ztrátě pracovních míst v tomto oboru nenaplní. Co však náš sektor zasáhne, to je určitě regulace. Mnoha lidem se do budoucna nevyplatí v našem oboru z hlediska zákonných nároků zůstat. Pro ty, kteří tyto změny ustojí, to ale znamená významnou příležitost.
Radim Štantejský (42) se již pět věnuje let franšízovým pobočkám OK Point společnosti Broker Consulting, které vznikají ve spolupráci s mBank. Svou profesní dráhu začal již při studiu v roce 1998 v ČMSS. Od roku 2006 působil na pozici ředitele retailového bankovnictví LBBW Bank. V roce 2010 nastoupil do UniCredit Bank, s klíčovou zodpovědností za implementaci projektu bankovních franšíz. O roku 2013 působí v Broker Consulting na pozici obchodního ředitele a manažera projektu OK Point.
Rozhovor vyšel v deníku E15 dne 23. května 2019.