Finanční situaci mnoha Čechů ztížila pandemie covidu-19. Jak velký je o nemovitosti a hypotéky zájem a jaká je teď jejich průměrná výše?
„Zájem lidí o hypotéky je obrovský, přestože začínají mírně zdražovat. Zatímco na konci minulého roku byly sazby rekordně nízko, letos jdou pozvolna nahoru. To potvrzuje i Broker Consulting Index hypotečních úvěrů, podle kterého průměrná úroková sazba hypotéky v březnu dosáhla 2% hranice. Zatímco v březnu loňského roku byla průměrná výše hypotéky 2 421 227 korun, letos v březnu už to byla částka o bezmála půl milionu korun vyšší. Zájemci o hypotéku se tím ale nenechávají odradit. Právě koronavirus a s ním spojená omezení jsou často důvodem, proč si lidé mohou hypotéku dovolit, neutrácejí totiž za cestování, kulturu, sport a další koníčky.“
Na jaké nemovitosti si Češi vedle těch určených k bydlení půjčují nejčastěji?
„Velmi se zvýšil zájem o chaty a chalupy, také k jejich nákupu využívají lidé hypoteční úvěr. Takových klientů, kteří mají zájem o koupi rekreační nemovitosti, teď na naší pobočce OK POINT registrujeme podstatně více než v předchozích šesti měsících.“
Většina bank teď kvůli velkému zájmu o hypotéky prodlužuje dobu na jejich zpracování, zdržení tak můžetrvat iněkolik týdnů. Co byste v tomto případě žadatelům o hypotéku poradil?
„Měli by určitě průběžně sledovat, jak si jednotlivé banky vedou s ohledem na délku zpracování žádosti. Je velmi důležité komunikovat nejen s bankou, ale také se všemi účastníky realitní transakce, zejména v případě nákupu nemovitosti. Žadatelé by měli být nanejvýš obezřetní, pokud jde o lhůty v kupní smlouvě a nastavení případných pokut. Jakékoli zdržení při schvalování hypotéky je samozřejmě nutné co nejdříve oznámit prodávajícímu.“
Úvěr na bydlení si mohou lidé sjednat i na pobočkách OK POINT. S čím vším se tedy může klient naVás aVaše kolegy obrátit?
„Klienti se na nás obracejí s žádostmi o zprostředkování klasické hypotéky na bydlení, na rekonstrukci, na pořízení rekreační nemovitosti, ale také na refinancování hypotéky. Vzhledem k tomu, že v Broker Consulting propojujeme finanční služby s těmi realitními, vyřízení hypotéky řešíme s mnohými klienty právě v souvislosti s výběrem konkrétní nemovitosti z našeho portfolia. Pomáháme také s pojištěním kupované nemovitosti a máme k dispozici třeba i právní podporu. Na OK POINTu mají zákazníci všechny služby pod jednou střechou, ať už potřebují řešit zmíněnou hypotéku, půjčku, pojištění, nebo investice. K dispozici je jim i bankomat.“
OK POINT, původní český franšízový koncept, je projektem společnosti Broker Consulting a partnerů mBank a MONETA Money Bank. Jeho obchodní místa nabízejí klientům možnost využít pod jednou střechou finanční i realitní služby. Ti tak nemusejí obíhat pobočky několika bank, pojišťoven a kanceláří. V OK POINTu lze sjednat produkty všech důležitých finančních institucí v ČR. V oblasti realit pak společnost prodává tisíce nemovitostí včetně téměř 80 developerských projektů. Rozsáhlá síť více než 40 poboček po celém Česku dokáže úspěšně a rychle propojit prodávajícího s kupujícím.
Rozhovor vyšel 14. 5. 2021 ve speciálu Mladé Fronty DNES